اطلاعیه دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری در خصوص مطالب منتشر شده در فضای مجازی در ارتباط با کاهش ساعت کار دهیاران

اطلاعیه دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری در خصوص مطالب منتشر شده در فضای مجازی در ارتباط با کاهش ساعت کار دهیاران
به دنبال انتشار مطالبی در خصوص کاهش ساعت کار دهیاران در شبکه های اجتماعی، مطالب زیر جهت تنویر افکار عمومی بویژه دهیاران ارائه می گردد.

به گزارش روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی به نقل از روابط عمومی دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، ضمن قدردانی از زحمات دهیاران تلاشگر آذربایجان غربی به عنوان مدیران گمنام عمران و توسعه در مناطق روستائی بویژه در روزهای سخت مبارزه با کرونا که بی ادعا با کمترین امکانات نسبت به تقویت آمادگی در برابر ویروس کووید۱۹ از طریق ضد عفونی معابر و نیز ارتقای سطح آگاهی روستائیان عزیز اقدام نموده اند به استحضار می رساند بحث تعیین ساعت کاری دهیاران پاره وقت که در چند روز اخیر در برخی شبکه های اجتماعی مطرح شده بود، یکی از اختیارات شورای اسلامی روستاهاست که موضوع باید در صحن شورای اسلامی روستا مطرح و بعد از تصویب و تایید هیات تطبیق لازم اجراست.

دفتر امور روستائی و شوراهای استانداری هیچ نقشی در تعیین ساعت کاری دهیاران پاره وقت ندارد و این موضوع خارج از اختیارات دفتر امور روستائی است. در صورتی که بودجه سالیانه دهیاریها جوابگوی هزینه های جاری و عمرانی نباشد دفتر امور روستائی و شوراهای استانداری تسهیلات ارزان قیمت تا ده میلیارد ریال جهت اجرای طرح درآمد زائی به دهیاریها پرداخت می نماید. لذا پیشنهاد می کنیم دهیاران عزیز از این ظرفیت برای درآمدزایی دهیاری استفاده نمایند و مهم تر اینکه انتظار داریم شورای اسلامی روستاها حداکثر مساعدت لازم در خصوص ساعات کاری دهیاران را بعمل آورند.

با توجه به اینکه تنها محل کمک به دهیاری ها اعتبارات مواد ۳۸ و ۳۹ قانون مالیات برارزش افزوده بر اساس سرانه جمعیتی است . در شش ماهه اول امسال ۲۴۲ میلیارد ریال به دهیاریهای استان کمک شده است.

استان آذربایجان غربی یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود که بخش صنعت در آن ضریب نفوذ کمتری داشته و با عنایت به حمایت دولت از بخش کشاورزی و معافیت محصولات کشاورزی فرآوری نشده از پرداخت مالیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده ، دهیاریهای این استان بر خلاف بعضی از استانهای کشور که ضریب نفوذ بخش صنعت در آنها بالا می باشد، به نسبت بسیار کمتری از اعتبارات بند الف و تبصره ۱ ذیل ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده بهره مند می گردند. به طوری که سرانه هر روستای استان ما یک دهم یک استان صنعتی است.

انتظار می رود نمایندگان محترم مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح این قانون عنایت جدی داشته باشند. در حال حاضر اعتبارات این بخش به صورت استانی تجمیع و توزیع می گردد، لذا پیشنهاد می گردد مجمع نمایندگان استان در راستای حمایت از مناطق روستائی و شکوفایی در توسعه و آبادانی این مناطق و مهم تر از همه بهبود معیشت دهیاران عزیز نسبت به اصلاح قانون فوق مساعدت نمایند تا اعتبارات به صورت متمرکز کشوری تجمیع و سپس با رعایت شاخصهای سرانه جمعیتی، محرومیت، مرزی و کوهستانی و ... بین دهیاریهای کشور توزیع گردد.

با توجه به اینکه دهیاری ها فاقد کد اجرائی هستند در نتیجه از محل اعتبارات استانی امکان کمک به دهیاریها مقدور نیست از نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی درخواست می شود تا نسبت به اصلاح این قانون نیز اقدام نمایند تا بتوانیم به این نهاد فعال و تلاشگر در سطح روستاها از اعتبارات استانی مساعدت لازم را انجام دهیم.