سوالات متداول


1- نحوه ثبت نام یا انصراف کاندیداها ی مجلس شورای اسلامی چگونه است ؟

با لحاظ داشتن شرایط لازم باید به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه نمایند.

2- شرایط کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی چگونه است ؟

داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشتن حداقل 30سال سن سلامت جسمی اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه ( شرایط کامل و مدارک ثبت نام باید از طریق مراجعه به سایت رسمی وزارت کشور و یا خبرگزاریهای رسمی مورد دسترسی باشد )

3- برای حضور در سر صندوق آرا به عنوان عوامل اجرایی یا بازرس چه شرایطی مورد نیاز است ؟

حداقل دو ماه مانده به برگزاری انتخابات جهت اعلام داوطلبی به بخشداری یا فرمانداری مربوطه مراجعه شود .

4- آیا مدیران و مسئولین مشمول ماده 29 قانون می توانند همانند سایر کاندیداها ثبت نام نمایند ؟

آنها بایستی حداقل 6 ماه مانده به زمان ثبت نام از سمت خود استعفا نمایند .

5- برای تجمیع یا ادغام دو یا چند روستا با هم و یا با یک شهر چه اقدامی باید کرد ؟

می توان با مراجعه به فرمانداری مربوطه یا بخشداری ذیربط راهنمایی لازم را کسب کرد نداشتن فاصله فیزیکی ، درخواست کتبی توسط شورا و ...ازجمله این شرایط می باشد .

6- نحوه بررسی به مشکلات و شکایت های کارگری چگونه انجام می پذیرد؟

متقاضیان با مراجعه به اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان و یا شهرستان بصورت کتبی شکایت و مشکلات خود را مطرح می نمایند.  و پس از رسیدگی رای نهایی توسط همان اداره صادر می گردد.

7- نحوه بررسی و رسیدگی به مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی مشکلدار چگونه است؟

با مراجعه به سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان و یا شهرستان ،  موضوع و علت مشکلات طرح و در کارگروه مربوط مورد بررسی قرار می گیرد.

8- حداقل جمعیت مورد نیاز برای تبدیل روستا به شهر چه تعداد می باشد؟

به استناد اصلاحیه تبصره 5 ماده 4 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری حداقل جمعیت 3500 نفر برای تبدیل روستا به شهر مورد نیاز است. البته روستاهای مراکز بخش ها از شرط جمعیتی معاف می باشند و با هر جمعیتی می توانند تبدیل به شهر شوند.

9- زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی چه زمانی خواهد بود؟

برنامه دقیق زمانبندی انتخابات مجلس شورای اسلامی حداکثر تا پایان فروردین ماه 1398 از طریق وزارت کشور اعلام خواهد شد. لیکن بر اساس روال معمول انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان رأی گیری احتمالاً در اسفند ماه ، زمان ثبت نام نامزدها در آبان ماه و زمان استعفا برای مدیران مشمول ماده 29 قانون در اردیبهشت ماه 1398 خواهد بود.

10- برای برگزاری مراسمات داخل وخارج دانشگاه توسط تشکل های دانشجویی چگونه بایستی اقدام شود؟

برگزاری هر گونه مراسم در داخل دانشگاهها منوط به صدور مجوز از سوی هیئت نظارت دانشگاه می باشد. ولی اگر تشکلی قصد برگزاری مراسم در خارج از محیط دانشگاه را داشته باشد بایستی از طریق فرمانداری شهرستان مربوط اقدام به تهیه مجوز و هماهنگی های لازم نماید.

11- دیدار و برنامه مشترک با استاندار و معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار به چه نحوی امکان پذیر است؟

برای این امر، بایستی درخواست تشکل های دانشجویی ، انجمن های علمی و یا هیئت های علمی به دبیرخانه کمیسیون امنیت دانشجویی استان ارسال گردد تا هماهنگی های لازم صورت پذیرد.

12- اعلام مشکلات صنفی دانشجویان به استانداری و مقامات مسئول چگونه است؟

مکاتبه و اعلام مشکلات و مطالبات صنفی تشکل های دانشجویی با امضاء دبیر تشکل و یا اعضای اصلی تشکل قانونی بوده و برای این امر می باسیت با رئیس و یا دبیر کمیسیون امنیت دانشجویی استان مکاتبه گردد.

12- اعلام مشکلات صنفی دانشجویان به استانداری و مقامات مسئول چگونه است؟

مکاتبه و اعلام مشکلات و مطالبات صنفی تشکل های دانشجویی با امضاء دبیر تشکل و یا اعضای اصلی تشکل قانونی بوده و برای این امر می باسیت با رئیس و یا دبیر کمیسیون امنیت دانشجویی استان مکاتبه گردد.

13- در مورد خوابگاههای دانشجویی مسئول مستقیم و پاسخگو کدام مرجع است؟

دانشگاه ارومیه به عنوان دانشگاه مادر ، مسئول اصلی پاسخگویی و نظارت بر خوابگاههای دانشجویی غیر دولتی دانشگاههای استان است ولی اگر شکایتی از عملکرد دانشگاه،در این رابطه باشد در این صورت فرمانداری ارومیه و کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد.

14- درخواست صدور مجوز برای تشکل های سیاسی چگونه صورت می پذیرد؟

متقاضیان صدور مجوز دفاتر فرعی احزاب و تشکل های سیاسی در سطح شهرستان به فرمانداری مربوطه مراجعه می نمایند. و برای صدور مجوز شعب احزاب و تشکل های سیاسی در سطح استان به استانداری مراجعه می نمایند .

16- درخواست صدور مجوز برای تشکل های صنفی( صنفی تخصصی و کانون های بازنشستگان) چگونه صورت می پذیرد؟

با توجه به تصویب قانون جدید احزاب در سال 1394 و ملغی شدن قانون سابق فعالیت تشکل ها، تا اطلاع ثانوی هیچگونه مجوزی صادر نمی شود.

16- درخواست صدور مجوز برای تشکل های اقلیت های دینی چگونه صورت می پذیرد؟

متقاضیان صدور مجوز دفاتر فرعی اقلیت های دینی در سطح شهرستان به فرمانداری مربوطه مراجعه می نمایند. و برای صدور مجوز شعب استانی و تشکل مستقل به استانداری مراجعه می نمایند .

17- درخواست صدور مجوز برای برگزاری همایش ها، راهپیمایی ها، پیاده روی ها، رژه پیاده و سواره و تجمع در فضای باز اعم از سیاسی و غیر سیاسی چگونه صورت می پذیرد؟

متقاضیان به فرمانداری شهرستان مربوطه بایستی مراجعه و فرم درخواست مربوطه را تکمیل و ارائه نمایند.

1- آیا واگذاری و ارایه خدمات از قبیل آب ، برق ، گاز وتلفن به ساخت وساز های غیر مجاز از سوی دستگاههای خدمات رسان مجاز می باشد یا خیر ؟

به استناد ماده 8 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت های تعاونی مسکن وسایر اشخاص حقیقی و حقوقی مصوب سال 1381 و ماده 15 آیین نامه اجرایی قانون صدرالذکر مصوب سال 1383 هیات محترم وزیران، واگذاری هرگونه خدمات صرفاً در قبال ارائه پروانه‌های معتبر ساختمانی یا عدم خلاف یا پایان کار( در مورد شهر ها ، شهرهای جدید و شهرک ها )، یا تایید مراجع صدور مجوز ساختمان در محدوده روستا دایر بر رعایت کاربری مسکونی خواهد بود .

2- آیا تفکیک وافراز ،نقل وانتقال اعم از رسمی وعادی ویا صدور سند وتغییر کاربری در مورد اراضی خارج از محدوده شهر ویا فاقد کاربری مسکونی داخل محدوده شهر روستا ، مجاز می باشند یا خیر ؟

به استناد ماده 6و7 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن مصوب سال 1381 ، هر نوع نقل وانتقال ،تفکیک،  افراز ،صدور سند وتغییرکاربری برای امر مسکن ممنوع می باشد ومراجعی که خارج از حدود وظایف خود در حریم یا خارج از حریم شهری تصمیم گیری کنند وبه هر نحو به ساخت وساز های غیر مجاز قانونی وبر خلاف مفاد این قانون اقدام نمایند ویا موثر در احداث اینگونه بناها باشند طبق این قانون متخلف محسوب می شوند و با آنها برابر مقررات رفتار خواهد شود .

3- نحوه ارائه درخواست جهت تغییر کاربری برای شهرهای دارای طرح هادی چگونه می باشد ؟

بر اساس دستور العمل ابلاغی به شماره 33/3/1/73893 مورخ 91/6/18، دفتر فنی امور عمرانی حمل ونقل ترافیک به عنوان دبیر کمیسیون تغییرات طرح هادی مشخص گردیده است ومتقاضیان می‌تواند با مراجعه به شهرداری نسبت به تکمیل مدارک لازم اقدام نموده تا پس از طی فرآیند قانونی ، موضوع جهت اتخاذ تصمیم در کمیسیون طرح گردد .

4- مراجع صدور پروانه ساخت به ترتیب داخل محدوده وحریم شهر وهمچنین خارج از حریم شهر کدام سازمان یا ارگان می‌باشد ؟

به استناد ماده 100 قانون شهرداری‌ها،  مالکین اراضی واملاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی وشروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند. فلذا به استناده قانون مذکور مرجع صدور پروانه داخل محدوده و حریم شهرها،  شهرداری می‌باشد. ضمناً به استناده ماده 100 آیین نامه استفاده از اراضی واحداث بنا وتاسیسات در خارج از حریم شهرها ومحدوده روستا‌ها مصوب سال 1391 هیات محترم وزیران، مرجع صدور پروانه ساختمانی ونظارت بر ساخت وساز موضوع این ماده توسط معاون امور عمرانی استانداری تعیین می‌گردد که این امر به استناد ابلاغیه‌ی شماره/ 27386 /96 / 14 مورخ  96/4/7 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری انجام پذیرفته ودر حال حاضر بخشداری‌های مربوطه پس از اخذ مصوبه‌ی کارگروه امور زیر بنایی وشهر سازی استان مکلف به صدور پروانه ساخت برابر مقررات موضوع می‌باشند .  

5- مراحل صدور مجوز برداشت شن و ماسه و رسیدگی به تخلفات آن ، به چه ترتیبی می باشد ؟

وفق آخرین ضوابط ابلاغی ، کلیه امور مربوط به معادن شن و ماسه به سازمان صنعت ، معدن و تجارت واگذار گردیده است و استانداری متولی امر نمی باشد.

6- روند رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به برگزاری مناقصات به چه ترتیبی می باشد ؟

در اجرای مواد 7 و 25 قانون برگزاری مناقصات ، وفق قانون اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات مدعی بایستی قبل از اتمام مهلت مقرر در قانون ، مدارک و مستندات خود را بانضمام درخواست رسیدگی به ادعا ، به معاونت امورعمرانی استانداری تحویل نموده و از دبیرخانه هیأت واقع در دفترفنی استانداری نتیجه را پس از برگزاری جلسه اخذ نمایند.

7- نحوه صدور مجوز ارجاع کار به پیمانکاران از طریق ترک تشریفات مناقصه ، به چه طریق است ؟

در اجرای ماده 27 قانون برگزاری مناقصات و آئین نامه اجرایی آن ، دستگاه اجرایی متقاضی اخذ مجوز ارجاع کار از طریق ترک تشریفات پس از تکمیل اسناد و مدارک وفق دستورالعمل های مربوطه ، درخواست خود را به معاونت امورعمرانی استانداری تحویل می نماید تا پس از سیر مراحل قانونی و درصورت احراز شرایط به توشیح مقام عالی استان برسد.

8- صدور مجوز اجرای ماده 46 شرایط عمومی پیمان به چه نحوی است ؟

در اجرای ماده 46 شرایط عمومی پیمان و دستورالعمل های مربوطه ، دستگاه اجرایی متقاضی پس از تکمیل ادله ، اسناد و مدارک درخواست خود را به معاونت امورعمرانی استانداری تحویل می نماید تا موضوع پس از بررسی در کمیته پیمان و درصورت احراز شرایط به توشیح مقام عالی استان برسد.

1- شرایط تابعیت جمهوری اسلامی ایران به چه صورتی است :

کلیه اتباع خارجی طبق ماده 979 قانون مدنی می‌توانند در صورتی که دارای شرایط ذیل باشند تقاضای تحصیل تابعیت ایران را بنمایند.
1- به سن 18 سال تمام رسیده باشند.
2- پنجسال اعم از متوالی یا متفاوت بصورت قانونی در ایران ساکن بوده باشند.
3- فراری از خدمت نظامی در کشور متبوع خود نباشد.
4- در هیچ مملکتی به جنحه مهم یا جنایت غیرسیاسی محکوم نشده باشد.
ضمناً کسانیکه به امور عام‌المنفعه ایران خدمت یا مساعدت شایانی کرده باشند و همچنین اشخاصی که دارای عیال ایرانی و از او اولاد دارند و یا دارای مقامات عالی علمی هستند، در صورتیکه دولت ورود آنها را به تابعیت ایران صلاح بداند، بدون رعایت شرط اقامت ممکن است با تصویب هیئت وزیران به تبعیت ایران قبول شوند.

مراحل اخذ تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران:
افرادی که متقاضی تحصیل تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران باشند می‌توانند در صورت شرایط مندرج در ماده نهصدو هفتاد و نه قانون مدنی، درخواست تابعیت خود را به اداره تابعیت وزارت امور خارجه در مرکز و یا دفاتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداریهای سراسر کشور تسلیم نمایند

امتیازات و محدودیت‌های اشخاصی که تحصیل تابعیت ایران را نموده‌اند:
اشخاصی که تحصیل تابعیت ایرانی نموده یا بنمایند از کلیة حقوقی که برای ایرانیان مقرر است بهره‌مند می‌شوند لیکن نمی‌توانند به مقامات ذیل نائل گردند: 
1- ریاست جمهوری و معاونین او
2-عضویت در شورای نگهبان و ریاست قوه قضائیه
3- وزارت و کفالت وزارت و استانداری و فرمانداری
4- عضویت در مجلس شورای اسلامی
5- عضویت در شوراهای استان و شهرستان و شهر
6- استخدام در وزارت امور خارجه و نیز احراز هرگونه پست و یا ماموریت سیاسی 
7- قضاوت
8- عالی‌ترین ردة فرماندهی در ارتش و سپاه و نیروی انتظامی
9- تصدی پست‌های مهم اطلاعاتی و امنیتی

2- چگونگی صدور ،تمدید ،تجدید،ولغو پروانه کار اتباع خارجی را شرح دهید ؟

ماده 1) پروانه کار اتباع خارجی که با روادید با حق کار آنان مورد موافقت هیات فنی اشتغال اتباع خارجی موضوع تبصره ماده (121) قانون کار قرار گرفته است ،توسط وزارت کار وامور اجتماعی (اداره کل اشتغال اتباع خارجی ) صادر می شود .

 تبصره1) صدور روادید با حق کار در مورد اتباع خارجی موضوع ماده (122) قانون کار جمهوری اسلامی ایران از شمول این ماده مستثنی بوده ووزارت کار وامور اجتماعی میتواند حسب مورد راسا اقدام نماید .

تبصره 2) وزارت کار وامور اجتماعی مجاز است در موارد استثنایی موضوع ماده (126)قانون کار جمهوری اسلامی ایران بدون رعایت تشریفات مربوط به صدور روادید کاروبا رعایت سایر قوانین مربوط ،پروانه کار موقت سه ماهه صادر نماید،ولی تمدید پروانه کار این گونه افراد ،پس از تائید هیات فنی اشتغال مجاز خواهد بود. 

 ماده 2)کار فرمایانی که از خدمات اتباع خارجی استفاده می نمایند ،مکلفند مدارک لازم جهت صدور پروانه کار اتباع یاد شده را ظرف مدت یک ماه از تاریخ ورود تبعه خارجی به کشور ،به واحدهای ذی ربط در وزارت کار و امور اجتماعی ارائه نمایند .درغیر این صورت وزارت کاروامور اجتماعی به استناد ماده (181)قانون کار مراتب را به مراجع قضایی اعلام می نماید

 ماده 3)صدور پروانه جهت کارشناسان ومتخصصین خارجی مورد نیاز دولت پس از تائیدهیات فنی اشتغال اتباع خارجی وتصویب مجلس شورای اسلامی در هرمورد توسط اداره کل اشتغال اتباع خارجی انجام می گیرد.

 تبصره :شرایط استخدامی کارشناسان ومتخصصین فنی خارجی مورد نیاز بخش دولتی واجازه صدور پروانه کار بنا به پیشنهاد وزارت کار وامور ا جتماعی وسازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

ماده 4) کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی استفاده می نمایند ،مکلفند درصورت تمایل به تمدید پروانه کار کارشناسان خارجی شاغل در واحدهای خود ،مدارک لازم جهت تمدید پروانه کار به انضمام گزارش عملکرد برنامه آموزشی حداقل یک ماه قبل از انقضای اعتبار پروانه کار به واحدهای ذی ربط وزارت کاروامور اجتماعی ارائه نمایند .

ماده 5)تمدید پروانه کار اتباع خارجی موضوع ماده (3) این ائین نامه توسط وزارت کاروامور اجتماعی بلامانع است .

تبصره: هرگونه افزایش در نیروی کار خارجی طرح ها ،یا تغییر در نوع تخصص های مصوب قبلی ،منوط به طرح مجدد موضوع در هیات فنی اشتغال اتباع خارجی می باشد.

3- سوالات متداول در مورد ازدواج :

ماده 1060قانون مدنی :

ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی هم که منع قانون ندارد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است.

ازدواج

ازدواج مردان خارجی با زنان ایرانی امتیازی برای اقامت و اشتغال مرد خارجی در ایران محسوب نمی شود

هشدار

بانوان ایرانی که قصد ازدواج با مردان خارجی را دارند می بایست قبل از ازدواج به کارشناسان حقوقی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مراجعه و در خصوص آثار حقوقی و اجتماعی اینگونه ازدواج ها مشاوره لازم را اخذ نمایند.

ماده 17 قانون ازدواج

ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی هم که منع قانونی ندارد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت بوده و دولت باید در هر نقطه مرجعی را برای دادن اجازه معین نماید،هر خارجی که بدون اجازه مذکور در فوق با زن ایرانی ازدواج نماید به حبس تادیبی از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

ماده 645قانون مجازات اسلامی

عدم ثبت واقعه نکاح جرم و مستوجب مجازات است همچنین ازدواج با اتباع بیگانه غیرمجاز ممنوع می باشد.

هشدار در مورد ازدواج با اتباع خارجی

در صورت تشخیص دولت و عدم صدور پروانه اقامت و یا تمدید آن، مرد خارجی موظف به خروج از کشور بوده و در صورت عدم خروج، اخراج خواهد شد و اجازه ورود مجدد به وی داده نخواهد شد.

قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 2/7/85 مجلس شورای اسلامی

ماده واحده : فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده یا حداکثر تا یک سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد می شوند، می توانند بعد از رسیدن به سن 18 سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی نمایند. این افراد در صورت نداشتن سوء پیشینه کیفری یا امنیتی و اعلام رد تابعیت غیر ایرانی و رعابت شرایط و مقررات مربوط به تابعیت ایران پذیرفته می شوند.

1- در اثر زلزله به منزل مسکونی آسیب وارد آمده است ؟

جهت بررسی و پیگیری به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه شود. در مناطق روستایی می توان از طریق دهیاری موضوع را پیگیری کرد.

2- در اثر سیل و رانش زمین به منزل مسکونی آسیب وارد آمده است ؟

جهت بررسی و پیگیری به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه شود. در مناطق روستایی می توان از طریق دهیاری موضوع را پیگیری کرد.

3- در اثر طوفان به منزل مسکونی آسیب وارد آمده است ؟

 جهت بررسی و پیگیری به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه شود. در مناطق روستایی می توان از طریق دهیاری موضوع را پیگیری کرد.

4- در اثر بلایایی نظیر سرمازدگی، سیل، خشکسالی، طوفان، تگرگ، بارش برف سنگین به تاسیسات محصولات کشاورزی، دام و طیور آسیب وارد آمده است ؟

 جهت بررسی و پیگیری به جهادکشاورزی شهرستان مراجعه شود. در مناطق روستایی می توان از طریق دهیاری موضوع را پیگیری کرد.

5- در اثر آتش سوزی به تاسیسات و محصولات کشاورزی، دام و طیور آسیب وارد آمده است ؟

جهت جبران خسارت وارده صرفا بایستی از طریق بیمه اقدام شود. مدیریت بحران در این خصوص هیچ مسئولیتی ندارد.

6- در اثر آتش سوزی به منزل مسکونی، تجاری، معیشتی، کارگاهی و .. آسیب وارد آمده است ؟

جهت جبران خسارت وارده صرفا بایستی از طریق بیمه اقدام شود. مدیریت بحران در این خصوص هیچ مسئولیتی ندارد.

7- ساختمان مسکونی اینجانب در روستا فرسوده بوده و نامقاوم در برابر زلزله و بلایای طبیعی می باشد. جهت استفاده از تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی ساختمان چکار کنم؟

تسهیلات نوسازی و بهسازی مساکن روستایی از طریق بنیاد مسکن شهرستان اقدام می گردد.

8- در اثر بلایای طبیعی نظیر صاعقه، زلزله، سیل و ... یکی از بستگان دچار جرح شده یا فوت کرده اند. جهت جبران خسارت وارده جانی چکار کنم؟

نظر به ماهیت حوادث قهری که مسبب آن غیر انسانی می باشد جبران خسارت وارده(پرداخت دیه) موضوعیت ندارد. اما درصورت وجود منابع اعتباری، کمک مالی جزیی جهت تامین هزینه های اولیه فقط به فوتی ها صورت می گیرد.

9- در یک مکان خصوصی(مدرسه خصوصی، باشگاه و ....) عمومی( سالن آمفی تاتر، کتابخانه مرکزی شهری و ...) دولتی( ساختمان یکی از ادارات) شخص براثر وقوع حوادث آسیب می بند، جهت جبران خسارت وارده چکار باید انجام دهم.

 مسئولیت با متولی آن محل می باشد.